Ales per a l’Autisme: Open Day a l’aeroport de Barcelona per a nens amb Trastorn de l’Espectre Autista

02/04/2016

La Fundació Privada Xavier i AENA, en col·laboració amb Vueling i la Facultat de Turisme i Direcció Hotelera Sant Ignasi (URL), va organitzar dissabte passat 2 d’abril, coincidint amb el Dia Mundial de l’Autisme, un Open Day a l’Aeroport de Barcelona en el qual 25 famílies de nens amb trastorn de l’espectre autista (TEA) van realitzar un simulacre de vol amb avió. El Open Day, que s’emmarca en el projecte de major envergadura “Ales per a l’Autisme”, es realitza amb el suport de la Fundació Paideia, l’Associació Aprenem i el IDAPP. (Imatges de l’esdeveniment disponibles aquí).

Segons un estudi preliminar realitzat per la Facultat de Turisme i Direcció  Hotelera Sant Ignasi (URL) entre famílies amb nens amb Trastorn de l’Espectre Autista, el 84% de les famílies enquestades afirma que l’experiència de viatjar amb avió ha estat estresante o molt estresante a causa de les característiques dels nens amb TEA (sobrecàrrega sensitiva, poca capacitat per processar estímuls i informació externa, dificultats de comunicació, etc.). Malgratque la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de les persones amb discapacitat (2007) declara que les persones amb discapacitat han d’exercir el seu dret a gaudir de l’oci, l’esport i el turisme en igualtat de condicions, un 64% de les famílies afirma no atrevir-se a agafar un avió per la condició del menor. Les famílies de nens amb TEA demanden nous serveis adaptats per a un turisme per tots i això suposa una oportunitat de negoci per al sector.

El projecte pretén reduir les barreres d’accés al turisme i l’oci, i millorar l’experiència turística global a les famílies amb nens amb TEA a través de l’anticipació de la situació: arribada a l’aeroport, procés de facturació i check-in, pas pels controls de seguretat, embarqui i estada en l’avió (sense l’enlairament). L’accés a l’oci per part de persones amb TEA passa per la normalització i inclusió d’aquestes persones. L’experiència de realitzar un simulacre de viatge que els ajudi a gestionar l’experiència del viatge, així com la sensibilització i formació del personal que els faciliti el trànsit i entrada en l’avió, es transforma en un element fonamental per assegurar el seu desenvolupament autònom. Aquesta és la primera iniciativa que es realitza a nivell de l’Estat Espanyol, i la segona a nivell europeu.

El Open Day en l’Aeroport de Barcelona s’emmarca en el projecte “Ales per a l’Autisme” que té com a objectiu la formació i sensibilització en diferents àrees del sector turístic (aeroports, hotels, parcs temàtics, etc.), i comptarà amb el suport de treballs de recerca acadèmica liderats per la Facultat de Turisme i Direcció Hotelera Sant Ignasi (Universitat Ramon Llull).