Estratègies de marketing en els festivals de música

28/11/2018

festivales de musica HTSI estudios de turismoEl passat divendres 23 de novembre va tenir lloc en la Facultat de Turisme i Direcció Hotelera Sant Ignasi (URL) la taula redonda Festivals de música: mirades des del marketing i el turisme, dirigida a alumnes de 3º del Grau en Gestió Turística i Hotelera, i oberta a estudiants del Màster en Direcció d’Events i Turisme de Negocis i Alumni.

Els ponents van ser Gemma Recorder, directora de Canet Rock; Stefano Maccarone, director del Share&Festival; i Miquel Fernández, director de Comunicació, Patrocinis i Relacions Institucionals del Festival de Cap Roig. Daniela Freund, professora d’Operational Marketing, assignatura en la qual s’emmarcava la taula rodona, va ser la moderadora.

D’aquesta manera, els estudiants van poder conèixer de primera mà els Festivals de música i les accions de marketing més destacades, a més d’aprofundir en les pràctiques sostenibles que duen a terme.

El representant de Cap Roig va iniciar el debat explicant que com que tenen un públic tan heterogeni “fem moltes i diferents accions de marketing tant a Barcelona durant l’hivern com en la Costa Brava a l’estiu. Així i tot, comencem el Pla de Màrqueting amb la roda de premsa-presentació del festival que fem al març”.

Respecte a l’esponsorització de festivals, els tres professionals van estar d’acord en què resulta molt dificultos aconseguir patrocinadors, sobretot en la primera edició d’un festival. “Per sort – va comentar Gemma Recorder de Canet Rock – a Catalunya tenim un patrocinador fantàstic, molt implicat en temes culturals, que és Estrella Damm”.

En aquesta línia, la professional va explicar als assistents que “el Pla de Marketing inclou poc pressupost per a mitjans offline, fem alguna cosa en radi i premsa, més pels sponsors que pels assistents al concert”. El pressupost ho inverteixen en canals digitals com Instagram o webs. Com a novetat, Recorder va destacar que en aquesta edició han començat a vendre les entrades a terminis (el target que tenen és gent molt jove) i “ens ha funcionat molt bé”.

festivales de musica htsi barcelona estudiar turismoEl Share&Festival celebró su primera edición el pasado mes de julio e iniciaron la campaña de marketing en abril: “Realizamos campaña de medios tradicional, invertimos mucho dinero en buses, radio y prensa, cuando, en realidad, la gran mayoría nos conoció a través del Social Media, explicó Stefano Maccarone, que continuó diciendo que “el Social Media permite que el talento y la creatividad marquen la diferencia, y no solo el dinero”. Por ejemplo, se incluye en el contrato de los artistas ser promotores del evento en sus perfiles de Instagram.

El Share&Festival va celebrar la seva primera edició el passat mes de juliol i van iniciar la campanya de marketing a l’abril: “Realitzem campanya de mitjans tradicional, invertim molts diners en busos, ràdio i premsa, quan, en realitat, la gran majoria ens va conèixer a través del Social Media”, va explicar Stefano Maccarone, que va continuar dient que “el Social Media permet que el talent i la creativitat marquin la diferència, i no solament els diners”. Per exemple, s’inclou en el contracte dels artistes ser promotors de l’esdeveniment en els seus perfils d’Instagram.

Festivals de música: sostenibilitat i solidaritat

Cap Roig ha estat el primer festival d’Espanya que ha aconseguit el segell Biosphere, un certificat de sostenibilitat turística reconegut a nivell internacional: “l’espai on té lloc el festival és una zona protegida, i hem adaptat l’esdeveniment a l’espai, respectant-ho al màxim fins a aconseguir el segell Biosphere”.

Respecte a Canet Rock, en cada edició van incloent noves accions de sostenibilitat i reciclatge. A més, “estem compromesos amb la llibertat d’expressió dels artistes, amb els refugiats, amb la igualtat de gènere, etc.”, participant o liderant iniciatives que van en aquesta línia, més enllà de l’activitat del festival.

Share&Festival compta amb una aplicació amb la qual pots dur a terme accions solidàries. Treballen amb ONG’s com a ACNUR, Cruz Roja o UNICEF, que proposen una acció solidària perquè els usuaris puguin clicar i guanyar punts a intercanviar per comprar entrades per al festival. “Els esponsors participen també proporcionant diners a aquestes accions solidàries”, va explicar Stefano Maccarone.

Durant el festival, i entre un concert i un altre, conviden a una ONG a explicar què fan: “la gent jove s’involucra molt. Nosaltres facilitem les eines i la tecnologia perquè la gent pugui ajudar”, va concloure el professional.