Un centenar de nens amb Transtorn de l’Espectre Autista assisteixen a un assaig d’òpera en el Gran Teatre del Liceu de Barcelona

15/11/2016

niños con autismo en el Liceu Barcelona

La Facultat de Turisme i Direcció  Hotelera Sant Ignasi (HTSI) va organitzar el passat 12 de novembre un Open Day en el Gran Teatre Liceu de Barcelona en el qual 120 famílies de nens amb Trastorn de l’Espectre Autista (TEA) van assistir a un assaig de la funció escolar i familiar de l’òpera “El Superbarber de Sevilla”. Es tracta d’una experiència pionera realitzada per primera vegada en col·laboració amb el Liceu per a aquest col·lectiu. Aquesta obra s’estrenarà per a les escoles el 14 de novembre i per a les famílies a final de mes.

El Open Day s’emmarca en el projecte de major envergadura “Ales per a l’Autisme” de la Càtedra de Turisme Responsable i Hospitalitat d’HTSI, amb el suport de la Fundació Paideia, l’Associació Aprenem i l’institut IDAPP. Una vintena de voluntaris de la Facultat van donar el seu suport a les famílies.

En paraules de la Vicedegana de Relacions Corporatives i Internacionals de HTSI, Daniela Freund, “l’Open Day en el Liceu és la segona de moltes més accions que farem en diversos sectors de l’oci, hotelería, parcs temàtics, etc, per contribuir a un turisme per a tots”. El passat 2 d’abril, HTSI va organitzar juntament amb AENA i Vueling un primer Open Day en l’aeroport de Barcelona, en el qual van participar un centenar de persones (més informació).

El recinte del teatre es va adequar als nens amb TEA ja que la platea va estar al 50% de la seva capacitat, per facilitar la mobilitat dels nens, les lucesn es van mantenir al 50% de la seva potència per evitar la foscor, i el teatre va disposar de dues sales de relax, per si algun nen es trobava estressat per la situació i necessitava un lloc tranquil per descansar.

El col·lectiu TEA demanda nous serveis adaptats per gaudir del dret a l’oci

El projecte Ales per a l’Autisme, integrat en la Càtedra de Turisme Responsable i Hospitalitat de la Facultat de Turisme i Direcció Hotelera Sant Ignasi pretén reduir les barreres d’accés al turisme i l’oci, i millorar l’experiència global a les famílies amb nens amb TEA a través de l’anticipació de la situació. El seu objectiu principal és la formació i sensibilització en diferents àrees del sector turístic i de l’oci (aeroports, hotels, parcs temàtics, teatres, museus, etc.), i comptarà amb el suport de treballs de recerca acadèmica liderats per HTSI (Universitat Ramon Llull).

Per a la responsable del Projecte Social del Liceu, Irene Calvís, “aquesta iniciativa ens omple d’orgull perquè dóna l’oportunitat a les famílies amb fills amb autisme (TEA) de gaudir d’una funció del Petit Liceu sense sentir-se observats i divertir-se amb obra. És alguna cosa excepcional ja que els assajos del Petit Liceu mai són oberts al públic, però ho hem fet excepcionalment per acollir a aquestes famílies”. En la seva opinió “el dret a la cultura és un dret de tots i per a tots. Com a equipament cultural, tenim l’obligació de tenir en compte a tots els col·lectius”.

Compartint aquesta visió, la psicòloga de l’institut IDAPP Noemí Balmaña va destacar “les cares d’aquests nens i joves que han pogut gaudir de l’esdeveniment amb tranquil·litat i expressar la seva alegria i emoció. Els agradaria que fos una oportunitat més freqüent”.

En un sentit similar, es va expressar Mónica Cerdán, codirectora de la Càtedra de Turisme Responsable i Hospitalitat de HTSI: “he tingut la impressió de que les famílies han percebut una oportunitat d’accessibilitat a l’oci en un espai més amable, on es cobrien les necessitats que tenen els nens quant a llums, so, flexibilitat i acceptació en l’entorn”.

Finalment, la directora artística del Gran Teatre del Liceu, Christina Scheppelmann va comentar que “aquestes activitats són molt importants i haurien de ser una part habitual del Liceu. He vist molt entusiasmats als assistents ja que aquesta sortida és molt especial per a les famílies i els nens”.