Xavier Martín: “l’enfocament empresarial del grau en turisme en HTSI és el que em va ajudar a impulsar Turijobs”.

19/02/2019

La Facultat de Turisme i Direcció Hotelera Sant Ignasi (URL) entrevista a Xavier Martín Canals, cofundador i director general del Portal Turijobs, Alumni i membre de l’Advisory Board d’HTSI: el consell asesor format per directius de les empreses rellevants en el sector turístic i hoteler internacional. Amb aquesta xerrada, iniciem una sèrie d’entrevistes en la qual els protagonistes seran cadascun dels membres de l’Advisory Board.

• L’empresa que dirigeixes, Turijobs, va tenir els seus orígens en el projecte final de carrera de la Facultat de Turisme i Direcció Hotelera Sant Ignasi, on vas estudiar. Què és el que vas aprendre en HTSI que vas poder incorporar en el teu projecte?

De tot l’après, destaco la metodologia per a impulsar un projecte fins a convertir-lo en realitat. Sempre dic que més que aprendre uns coneixements teòrics, em van animar des d’un primer moment a pensar un projecte que tingués una sortida pràctica, que fos aplicable a la vida real. Aquest enfocament empresarial és el que més recordo i el que més em va agradar de la Facultat.

xavier_martin_ceo-turijobsQuina és la importància de tenir un portal d’ocupació específica per al sector turístic i hoteler?

Amb tota humilitat, crec que si no existís un portal específic per al turisme i l’hostaleria, caldria crear-lo. Seria impensable que un sector tan important com el turístic no tingués el seu propi portal d’ocupació, un espai on unir a les empreses de la indústria amb els talents especialitzats.

Des de Turijobs portem més de 16 anys canviant les vides de les persones, ajudant-les a trobar un nou projecte laboral i col·laborant en totes les seves etapes professionals. Contribuïm a formar els millors equips de talent per a les empreses que, en última instància, són els que ofereixen el servei al client.

Crec que un portal especialitzat com Turijobs ajuda no només a donar visibilitat a l’oferta laboral, sinó que a més permet dignificar i visibilitzar les diferents professions i llocs de treball que hi ha en aquesta indústria, que ocupa més del 12% de la població activa.

• Quines sortides professionals de turisme i hoteleria tenen més demanda actualment?

Recentment hem publicat el nostre estudi anual sobre ocupació 2018 per a avaluar els sectors més demandats. Les àrees de Cuina, Sala i Recepció, més operatives, són les que abasten més del 50% de les ofertes d’ocupació dins del sector turístic i les dades apunten al fet que aquesta tendència seguirà durant el primer trimestre de 2019. No obstant això, Turijobs és un clar reflex de la diversitat d’empreses i llocs de treball, així que els professionals poden trobar moltes més sortides de les quals creïn.

• Quines són les competències que estan demandant avui dia les empreses del sector als estudiants que recentment es graduen?

Les empreses demandants de talent sol·liciten el coneixement d’idiomes com a principal requisit. Els perfils polivalents es valoren molt positivament, fins i tot són millor valorats que l’experiència professional. De fet, una gran part d’empreses troben que el seu principal obstacle a l’hora de trobar talent és la falta de coneixements específics, més que la trajectòria.

• Què destacaries dels estudiants de la Facultat de Turisme i Direcció Hotelera Sant Ignasi?

L’actitud és una de les principals qualitats que ha de tenir un bon professional i en les meves últimes visites a HTSI he pogut comprovar que ells la tenen.

• Què opines que en HTSI els estudiants puguin realitzar pràctiques?

Em sembla una oportunitat meravellosa perquè els estudiants s’introdueixin de ple en el món laboral. Al llarg de tot un any, l’alumne pot aprofundir els seus coneixements i entendre a la perfecció com treballa una empresa, aprendre noves metodologies de treball i aplicar els seus coneixements a casos reals.

• Els estudiants que comencen el pròxim curs seran els primers a poder especialitzar-se en 6 itineraris diferenciats com poden ser “gestió d’esdeveniments” o “hoteleria internacional”. Quina és la teva opinió de l’especialització en el sector?

Tenir una especialització és una cosa molt positiva, especialment en el món laboral. El sector turístic i hoteler és molt ampli i canviant, i requereix de professionals preparats i especialitzats. A més, el fet de tenir una especialització aporta un valor afegit al professional, un element de diferenciació sobre els altres. Així i tot, cal afegir que les empreses també valoren molt positivament els perfils transversals.

• Quins consells els donaries als estudiants de turisme i hoteleria?

Gaudiu d’aquest període formatiu, perquè és una època meravellosa. Apreneu dels vostres companys, dels vostres professors i de tots els convidats que passin per les vostres aules. Aprofiteu especialment les oportunitats que us ofereixin les pràctiques i les experiències a l’estranger, que sovint no es valoren tant com s’hauria de fer. Us animo que us atreviu a trobar el vostre camí i fins i tot a somiar amb emprendre. Sou el nostre futur i esperem molt de vosaltres, però tot arriba al seu temps.